-
Stap 1: Overzicht van de Truma DuoControl
De Truma DuoControl is een geavanceerd gasdrukregelsysteem dat is ontworpen om uw gasvoorziening efficiënt te beheren. Het systeem is uitgerust met twee ingangen voor gasflessen, waardoor u naadloos kunt schakelen tussen twee bronnen zonder onderbreking van uw gasvoorziening.
Stap 2: Installatie
Zorg ervoor dat de gasflessen correct zijn geïnstalleerd en aangesloten op de daarvoor bestemde ingangen van de Truma DuoControl. Controleer de gasleidingen op eventuele lekken en volg de installatie-instructies in de gebruikershandleiding nauwkeurig.
Stap 3: Bediening
-
Automatische omschakeling: De Truma DuoControl schakelt automatisch over naar de tweede gasfles wanneer de eerste leeg is, waardoor u een continue gasvoorziening hebt zonder handmatige tussenkomst.
-
Handmatige bediening: Indien nodig kunt u handmatig overschakelen naar de tweede gasfles door de schakelaar op de Truma DuoControl naar de gewenste positie te draaien.
Stap 4: Veiligheid
-
Zorg ervoor dat de gasflessen goed zijn bevestigd en veilig zijn opgeslagen.
-
Volg alle veiligheidsinstructies en voorschriften met betrekking tot gasgebruik en -opslag.
Stap 5: Onderhoud
Voer regelmatig onderhoud uit volgens de aanbevelingen in de gebruikershandleiding. Controleer de staat van de gasflessen en het systeem op eventuele slijtage of beschadigingen.
Stap 6: Probleemoplossing
Raadpleeg de gebruikershandleiding voor mogelijke problemen en oplossingen. Als u twijfelt of problemen aanhouden, neem dan contact op met een erkende serviceprofessional.
-
-
Om met een motorhome te mogen rijden in Europa, heb je een geldig rijbewijs nodig dat overeenkomt met het gewicht en de grootte van de motorhome. In de meeste gevallen volstaat een normaal autorijbewijs (categorie B) voor motorhomes tot een bepaald gewicht.
Echter, als de motorhome een bepaald gewicht overschrijdt, kan het zijn dat je een ander type rijbewijs nodig hebt, zoals een rijbewijs voor zwaardere voertuigen (categorie C of C1, afhankelijk van het gewicht). Dit kan variëren afhankelijk van de regelgeving in het specifieke land waar je wilt rijden, dus het is belangrijk om de wetgeving van dat land te controleren voordat je vertrekt.
-
Hier vind je een goede uitleg over rijden met een caravan en het bijhorende rijbewijs.
-
-
Tracht zoveel mogelijk de lading te verdelen, deze heeft invloed op het rijgedrag van de wagens: als de wagen voorzien is van voorwielaandrijving leidt te veel gewicht achtereen tot een verminderde grip op de weg, en dus een verminderde bestuurbaarheid. Een te hoge lading op het dak verhoogt het zwaartepunt, en maakt de motorhome dan ook minder stabiel. Dit is vooral voelbaar in de bochten.
-
Het secumotion systeem zorgt voor een gelijkmatige gasdruk. Wordt door een breuk het nominale verbruik overschreden of daalt de druk. Dan schakelt de geïntegreerde gasstromingsbewaking de gasstroom uit. Volgende stappen worden doorlopen bij het vernieuwen van de gasfles: 1) fles openen 2) Resetknop (groene toets) op de hogedrukslang krachtig indrukken. 3) Gasstromingsbewakings-resetknop (groene toets) op de gasdrukregelaar langzaam indrukken. Gedurende vijf seconden ingedrukt houden. 4) Gasstromingsbewakings-resetknop (groene toets) op gasdrukregelaar langzaam (3sec.) loslaten. Als bij nogmaals drukken geen merkbare weerstand is, is de regelaar gebruiksklaar (indien nodig de procedure herhalen).
-
De verswatertank is vorstvrij gemonteerd (mits uw verwarming te gebruiken). Let op als u diesel tankt. Bij sommige modellen zit de watervuldop in de buurt van de dieseltank, en komt het dus wel een voor dat de watertank gevuld wordt met diesel. Zorg er in dat geval zeker voor dat u nooit de waterpomp laat draaien, anders komt de diesel in de pomp + alle leidingen en wordt het probleem alleen maar groter. In de omgeving van de watertank staat de aflaatkraan. In geval van bevriezingsgevaar wegens extreme koude of om de tank te reinigen, kunt u hiermee de tank laten leeglopen. De watertank heeft ook een rode draaiknop aan de bovenkant. Dit is handig om de tank grondig te reinigen van binnenuit met een emmertje (bijvoorbeeld als je ergens zuiver bronwater kunt opvangen). De tank reinigen doet u best met zuiver water en een propere spons.
-
De vuilwatertank hangt onderaan de motorhome, en heeft een capaciteit van ongeveer 75 – 100 liter, afhankelijk van model. De tank kan geloosd worden aan de buitenkant door de schuif onderaan de vuilwatertank open te maken (kan elektrisch of manueel zijn). U hoeft dus niet te wachten tot de tank volledig vol is om deze te legen: immers 75 liter = 75 kg extra gewicht. Belangrijk is ook de tank regelmatig schoon te spuiten via de aflaat opening en dit om te vermijden dat er vuil of vet zich vastzet rond de sensoren, die een volle afvalwatertank detecteren. Een gevolg daarvan is dat de tank vol aanduid niet tegenstaande leeg is. Tijdens het rijden sluit je best de tank zodat er geen wind in de leidingen kan die voor een slecht geur zouden kunnen zorgen in het woongedeelte. Alsook plaats e best alle stoppen op de afvoer van lavabo, douche en afwasbakje
-
Uw motorhome is standaard uitgerust met 2 batterijen: één startbatterij voor de motor, en een afzonderlijke batterij voor het woongedeelte. Wanneer de motor draait worden beide batterijen opgeladen. De toestand van de woonbatterij kan u controleren op het controlepaneel. U zorgt er best voor dat de batterij niet onder 2/3 komt. Een ontladen batterij gaat immers zeer vlug kapot. De woonbatterij kunt u opladen door de motor te laten draaien of door uitwendig 220 volt aan te sluiten. Alle omschakelingen tussen de circuits gebeuren automatisch. U hoeft dus zelf geen omschakelingen te maken. Wanneer de woonbatterij volledig ontladen is (bijvoorbeeld doordat u de lichten in het woongedeelte heeft laten branden) laadt u deze batterij het beste bij via de externe stekker of de stroomgenerator. Wanneer u de woonbatterij toch moet bijladen via de motor, doet u dit best door de motor al stilstaand te laten draaien. Immers, al rijdend zal een volledige platte woonbatterij zodanig veel stroom vragen aan de alternator dat de kans groot is dat de zekering tussen de alternator en de woonbatterij stuk springt. Wanneer de startbatterij van de motor volledig ontladen is (bijvoorbeeld omdat u vergeten bent de koplampen te doven), kunt u deze NIET bijladen door 220 volt aan te sluiten op de externe stekker. Via deze stekker wordt immers allen de woonbatterij opgeladen.
-
Om de communicatie soepel en foutloos te laten verlopen, verzoeken wij u vriendelijk om altijd uw serie- of chassisnummer te vermelden.
Voor Hymer en Eriba voertuigen bevindt het identificatieplaatje zich aan een van de zijkanten van het voertuig. De rode cirkel geeft het serienummer aan, terwijl de blauwe cirkel het chassisnummer aangeeft.
Voor Carado voertuigen is het identificatieplaatje te vinden aan de binnenkant van de passagiersdeur. De groene cirkel geeft het serienummer aan, terwijl de gele cirkel het chassisnummer aangeeft.
Voor Bürstner voertuigen (caravans) is het identificatieplaatje te vinden aan de binnenkant van de kofferruimte aan de voorkant. De oranje cirkel geeft het chassisnummer aan.